Omne Datum Optimum 29. März 1139

Dies ist der Titel der am 29. März 1139 durch Papst Innozenz II. ausgestellten Bulle mit den zentralen Privilegien für den Templerorden. Gerichtet ist sie an den damaligen Meister des Ordens, Robert de Craon. Nach dem Lob des religiösen Lebens der Templer als Mitglieder der Armee Christi und Verteidiger der Kirche, die in ihrem Dienst das Wort Christi, für die 'Brüder zu sterben' auf ganz besondere Weise im Kampf gegen die Ungläubigen verwirklichen, folgen die einzelnen Privilegien:

  • Den Templern wird gestattet, in den Kampfhandlungen Beute zu machen und diese auch zu behalten; niemand dürfe hiervon ohne Zustimmung des Ordens einen Anteil verlangen,
  • Alle Besitzungen des Ordens, die jener durch Schenkungen, Kauf oder andere gerechte Mittel erwerbe, werden unter den Schutz des Heiligen Stuhls gestellt,
  • Das religiöse Leben innerhalb des Ordens soll die Gelübde der Keuschheit, persönlichen Armut und des Gehorsams gegenüber dem Meister oder seinen Delegaten unverrückbar enthalten sein,
  • Der an der Spitze der Gemeinschaft stehende Meister soll sowohl ein Militär als auch ein Religiosus sein (dies schloß beispielsweise aus, daß Ordenskapläne zu dieser Würde gelangten!), er muss die Profeß abgelegt haben und durch die Brüder des Ordens, oder zumindest deren sanior pars, gewählt werden (was etwaigen Ernennungen von monarchischer Seite aus einen Riegel vorschob),
  • Die von Meister und Brüdern gemeinsam aufgestellten Ordensregeln dürfen von keiner weltlichen oder geistlichen Person abgeändert oder verkürzt werden. Lediglich dem Meister mit der Zustimmungen des größeren Teils seines Kapitels darf Änderungen vornehmen,
  • Der Übertritt von Templern in andere Orden, auch monastischer Prägung wird scharf untersagt, es sei denn, dies Erfolge nach Zustimmung der Brüder und des Meisters (Letzteres wird in der Bulle Militum Templi Professio vom 14. März 1151 nochmals hervorgehoben), und mit einem längeren Exkurs zum Lob des Kampfes unterstützt (der ethische Konflikt zwischen Mönch und Krieger scheint nach wie vor ein Problem dargestellt zu haben),
  • Untersagt wird auch die Rückkehr in ein weltliches Leben nach abgelegter Profeß,
  • Keine weltliche oder geistliche Person darf in irgendeiner Weise Treue- oder Lehnseide von den Templern verlangen,
  • Von den beweglichen und unbeweglichen Gütern des Ordens darfgegen den Willen des Ordens nicht der Zehnte verlangt werden, da die Templer 'Verteidiger der Kirche' seien und sich daher auch von den Besitzungen der Kirche erhalten müssen; sie selbst dürfen jedoch den Zehnten erheben sofern der Konsens des zuständigen Bischofs vorliege,
  • Der Orden darf Priester und Kleriker bei sich aufnehmen zur geistlichen Versorgung der Brüder, jedoch nicht, falls der Ortsbischof diese Überstellung der Geistlichen verweigert. Diese haben ihre moralische Integrität und den Nutzen für die Gemeinschaft ein Jahr lang unter Beweis zu stellen, ehe sie die Profeß ableisten dürfen. Sie unterstehen dem Meister wie auch alle anderen Brüder, und sie müssen sich aus rein weltlichen Ordensangelegenheiten heraushalten,
  • Die Weihen dieser Geistlichen kann jeder katholische und mit Rom unierte Bischof vornehmen,
  • Den Geistlichen des Ordens ist es verboten, für Geld zu predigen, es sei denn der Meister lege dies unter speziellen Umständen fest,
  • Der Bau eigener Kirchen wird gestattet.

Die Bulle schließt mit einer Mahnung, sollte gegen diese Privilegien zuwider gehandelt werden. Jeder, der dies wissentlich tue und seine Verfehlungen nach zwei Verwarnungen nicht mit entsprechender Reparation wieder gut zu machen bestrebt sei, verlöre all seine Privilegien und werde mit der Exkommunikation bestraft. Jene hingegen, die die Vorgaben der Bulle erfüllen, würden der Gnade und des Segens Gottes und der Apostel teilhaftig werden.

Alexander III. grenzte am 17. Juli 1179 die Zehntbefreiung auf sine laborum erworbene Güter eingrenzte, und infolge des 3. Laterankonzils die Beziehungen der Templer zu den jeweiligen Diözesanbischöfen neu definierte. So wird nunmehr bezüglich Weihen und Sakramenten an den Ortsbischof verwiesen, und die Neuerrichtung von Kapellen und Kirchen wird nur dann gestattet, wenn nicht bereits ein geistliches Haus oder eine Abtei in der Nähe ist. Eigene Friedhöfe sowie das umstrittene Bestattungsrecht durften die Templer allerdings behalten. Ausgesprochen wird nunmehr auch ein Verbot, Mitglieder des Ordens zu exkommunizieren oder Orte der Templer mit dem Interdikt zu belegen. Sei eine Region mit dem Interdikt belegt, sollten die Templer sogar hinter verschlossenen Türen Gottesdienste abhalten dürfen. Gerade diese beiden letzten Erweiterungen reduzierten die Möglichkeiten der Diözesanbischöfe, in irgendeiner Weise Druck auf den Orden ausüben zu können, erheblich.

Omne Datum Optimum (päpstliche Bulle, 29 März 1139, Laterankonzil)

Innocentius episcopus, servus servorum Dei. Dilectis filiis Roberto magistro religiose militie Templi quod Iherosolimis situm est, ejusque successoribus et fratibus tam presentibus quam futuris in perpetuum. Omne datum optimum et omne donum perfectum desursum est, descendens a patro luminum, apud quem non est transmutatio nec vicissitudinis obumbratio. Provide, dilecti in Domino filii, de vobis et pro vobis, omnipotentem Dominum collaudamus, quoniam in universo mundo vestra religio et veneranda institutio nuntiatur. Cum enim natura essetis filii ire et seculi voluptatibus dediti, nunc, per aspirantem gratiam, evangelii non surdi auditors effecti, relictis pompis secularibus et rebus propriis, dimissa etiam spatiosa via que ducit ad mortem, arduum iter quod ducit ad vitam, humiliter elegistis, atque ad comprobandum quod in Dei militia computemini signum vivifice cruces in vestro pectore assidue circumfertis. Accedit ad hoc quod tanquam veri Israelite atque instructissimi divini prelii bellatores, vere karitatis flamma succensi, dictum evengelium operibus adimpletis quod dicitur: majorem hac dilectionem nemo habet quam ut animam suam ponat quis pro animis [sic] suis; unde etiam, juxta summi Pastoris vocem, animas vestras pro fratribus ponere eosque ab incursoribus paganorum defensare, minime formidatis; et, cum nomine censeamini milites Templi, constituti estis a Domino catholice ecclesie defensores et inimicorum Xpisti impugnatores. Licet autem vestrum studium et laudanda devotio in tam sacro opere, toto corde et tota mente desudet. Nichilominus tamen universitatem vestram exortamur in Domino, atque, in peccatorum remissionem, auctoritate Dei et beati Petri, apostolorum principis, iam vobis quam servitoribus vestres injungimus, ut pro tuenda catholica ecclesia, et ea que est sub paganorum tyrannide, de ipsorum spurcitia eruenda, expugnandos inimicos crucis, invocato Xpisti nomine, intrepide laboretis. Ea etiam que de eorum spoliis ceperetis, fidenter in usus vestros convertatis, et, ne de his, contra velle vestrum, portionem alicui dare cogamini, prohibemus. Statuentes ut domus seu Templum, in quo estis, ad Dei laudem et gloriam, atque defensionem suorum fidelium, et liberandam Dei ecclesiam, congregati, cum omnibus possessionibus et bonis suis que inpresentiarum legitime habere cognoscitur, aut, in futurum, concessione pontificum, libertate regum vel principum, oblatione fidelium, seu aliis justis modis, prestante Domino, poterit adipisci, perpetuis futuris temporibus, sub Apostolice Sedis tutela et protectione consistat. Presenti quoque decreto sanctimus, ut vita religiosa que in vestra domo est, divina inspirante gratia, instituta, ibidem inviolabiter observetur, et fraters inibi omnipotenti Domino servientes, caste et sine proprio vivant, et, professionem suam dictis et moribus comprobantes, magistro suo aut quibus ipse preceperit, in omnibus et per omnia, subjecti et obedientes existant. Preterea quemadmodum domus ipsa hujus sacre vestre institutionis et ordinis fons et origo esse promeruit, ita nichilominus omnium locorum ad eam pertinentium caput et magistra in perpetuum habeatur. Ad hec adjicientes, precipimus ut, obeunto te, dilecte in Domino fili Roberte, vel tuorum quolibet successorum, nullus ejusdem domus fratribus proponatur, nisi militaris et religiosa persona, que vestre conversationis habitum sit professa, nec ab aliis, nisi ab omnibus fratribus insimul vel a saniori ac puriori eorum parte qui proponendus fuerit, eligatur. Porro consuetudines, ad vestro religionis et officii observantiam, a magistro et fratribus communiter institutes, nulli ecclesiastice seculariove persone infringere vel minuere sit licitum. Easdem quoque consuetudines a vobis aliquanto tempore observantas, et scripto firmatas, non nisi ab eo qui magister est, consentiente tamen saniori parte capituli, liceat immutari. Prohibemus autem et omnimodis interdicimus ut fidelitates, hominia sive juramenta, vel reliquas securitates, que a secularibus frequentantur, nulla ecclesiastica secularisve persona, a magistro et fratribus ejusdem domus exigere audeat. Illud autem scitoto quoniam, sicut vestra sacra institutio et religiosa militia, divina est providentia stabilita, ita nichilominus nullius vite religiosioris obtentu ad locum alium vos convenit transvolare: Deus enim qui est incomutabilis et eternus, mutabilia corda non approbat, sed pocius sacrum propositum semel inceptum perduci vult usque in finem debite accionis. Quot et quanti sub militari cingulo et clamyde terreni imperii Domino placuerunt, sibique memoriale perpetuum reliquerunt? Quot et quanti, in armis bellicis constituti, pro testamento Dei et paternarum legum defensione, suis temporibus, fortiter dimicarunt, atque manus suas in sanguine infidelium Domino consecrantes, post bellicos sudores, eterne vite bravium sunt adepti? Videte itaque vocationem vestram, fraters, iam milites quam servientes, atque juxta apostolum, unusquisque vestrum, in qua vocatione vocatus est, in ea permaneat; ideoque fraters vestros, semel devotos atque in sacro collegio receptos, post factam in vestra militia professionem, et habitum religionis assumptum, revertendi ad seculum nullam habere precipimus facultatem. Nec alicui eorum fas sit, post factam professionem, semel assumptam crucem Dominicam et habitum vestre professionis abicere, vel ad alium locum seu etiam monasterium, majoris sive minoris religionis obtentu, invitis seu inconsultis fratribus aut eo qui magister extiterit, liceat transmigrare nullique ecclesiastice secularive persone ipsos suscipiendi aut retinendi licentia pateat. Et quoniam qui sunt defensores ecclesie, de bonis ecclesie debent vivere ac sustenari, de rebus mobilibus vel se moventibus seu de quibuslibet que ad vestram venerabilem domum pertinent, a vobis decimas exigi, contra voluntatem vestram, omnimodis prohibemus. Ceterum decimas quas, consilio et consensu episcoporum de manu clericorum vel laicorum, studio vestro extrahere poteritis, illas etiam quas, consentientibus episcopis et eorum clericis, acquiretis, vobis auctoritate apostolica confirmamus. Ut autem ad plenitudinem salutis et curam animarum vestrarum nichil vobis desit, et ecclesiastica sacramenta et divina officia vestro sacro collegio commodius exhibeantur, simili modo sancimus, ut liceat vobis honestos clericos et sacerdotes, secundum Deum, quantum ad vestram scientiam, ordinatos, undecumque ad vos venientes, suscipere, et tam in principali domo vestra quam etiam in obedientits et locis sibi subditis, vobis habere. Dummodo si e vicino sunt, eos a propriis episcopis expetatis, idemque nulli alii professioni vel ordini teneantur obnoxii. Quod si episcopi eosdem vobis concedere forte noluerint, nichilominus tamen eos suspiciendi et retinendi auctoritate sancta Romane ecclesie habeatis. Si vero aliqui horum, post factam professionem, turbatores religionis vestre aut domus, vel etiam inutiles apparuerint, liceat vobis eos, cum saniori parte capituli amovere, ejisque tanseundi ad alium ordinem, ubi, secundum Deum vivere voluerint, licentiam dare et loco ipsorum alios idoneos substituere; qui etiam unius anni in vestra societate spatio probentur, quo peracto, si mores eorum hoc exegerint, et ad vestrum servitium utiles inventi fuerint, tunc demum professionem faciant regulariter vivendi et magistro suo obediendi, ita ut eundem victum et vestium vobiscum habeant necnon lectisternia, excepto eo quod clausa vestimenta portabunt. Sed nec ipsis liceat de capitulo vel cura domus vestre se temere intromittere, nisi quantum a vobis eis fuerit injunctum; curam quoque animarum tantum habeant quantum a vobis fuerint requisiti; preterea nulli persone extra vestrum capitulum sint subjecti tibique, dilecte in Domino fili Roberte, tuisque successoribus tanquam magistro et prelato suo, in omnibus et per omnia obedientiam deferant. Precipimus insuper ut ordinationes eorumdem clericorum qui ad sacros ordines fuerint promovendi a quocumque volueritis, catholico suscipiatis episcopo, siquidem catholicus et gratiam apostolice sedis habuerit, qui nimirum nostra fultus auctoritate quod postulatur indulgeat. Eosdem autem pro pecunia predicare aut lucro, vosque pro hujusmodi causa ad predicandum mittere prohibemus, nisi forte magister Templi, qui pro tempore fuerit, certis ex causis id faciendum esse providerit. Quicumque sane ex his in vestro collegio suscipientur stabilitatem loci, conversionem morum, seque militaturos Domino, diebus vite sue, sub obedientia magistri Templi, posito scripto super altare, in quo contineantur ista, promittent. Salvo quoque episcopis jure episcopali, tam in decimis quam in oblationibus et sepulturis, nichilominus concedimus facultatem, in locis sacro Templo collatis, ubi familia vestra habitat, oratoria construere, in quibus utique ipsa divina officia audiat ibique, si quis ex vobis vel ex eadem familia mortuus fuerit, tumuletur. Indecens enim est et animarum periculo proximum, religiosos fraters, occasione adeunde ecclesie, se virorom turbis et mulierum frequentie immiscere. Decernimus insuper auctoritate apostolica, ut, apud quemcumque locum vos venire contigerit, ab honestis atque catholicis sacerdotibus penitentiam, unciones seu alia quelibet sacramenta ecclesiastica suscipere liceat, ne forte ad preceptionem spiritualium bonorum vobis quippiam deesse valeat. Quia vero omnes in Xpisto unum sumus, et non est personarum differentia apud Deum, tam remissionis peccatorum quam alterius beneficeintie, atque apostolice benedictionis que vobis indulta est, etiam familias et servientes vestros volumus esse participes. Nulli ergo hominum liceat, predictum locum temere perturbare aut ejus possessions aufferre vel ablatas retinere, minuere aut alilquibus vexationibus fatigare, sed omnia integra conserventur vestris atque aliorum Dei fidelium usibus omnimodis profutura. Si quis igitur hanc nostre constitutionis paginam sciens, contra eam temere venire temptaverit, secundo tertiove commonitus nisi reatum suum congrua satisfactione correxerit, potestatis honorisque sui dignitate careat, reumque se divino judicio existere de perpetrata iniquitate cognoscat et a sacratissimo corpore ac sanguine Dei et domini redemptoris nostri Ihesu Xpisti alienus fiat atque in extremo examine districte ultioni subjaceat. Conservantes autem hec omnipotentis Dei et beatorum Petri et Pauli apostolorum ejus benedictionem et gratiam consequantur. Amen.

 

Sollte jemand den Text in Deutsch oder Latein haben, wäre ich froh eine Abschrift zu bekommen.

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